Mohlo by Vás zajímat
Půl hodiny denně pro mé dítě
1. Hovořím s dítětem o drogách
- Řeknu svému dítěti, jaký mám postoj k drogám a co si o nich myslím.
- Řeknu svému dítěti, co udělám, když zjistím, že drogy užívá (zkouší).
- Poradím mu, jak se má zachovat, až mu bude některý z kamarádů drogy nabízet.
2. Pravidelně budu se svým dítětem hovořit o tom, co ho momentálně trápí, o čem nejvíc přemýšlí
- Zeptám se, co mé dítě nejvíc trápí.
- Pozorně ho vyslechnu, nebudu to hodnotit ani unáhleně radit, přikazovat nebo zakazovat.
- Řeknu mu, jak to na mě působí a co si o tom myslím.
- Sdělím mu, co bych udělal/a já.
3. Budu působit na rozvoj sebevědomí dítěte
- Alespoň 3x denně si najdu důvod k pochvale, nebo projevení uznání.
- Pokud se naskytne příležitost kladně zhodnotím své dítě někomu třetímu v jeho přítomnosti.
- V případě neúspěchu ho povzbudím a vyjádřím naději, že příště to určitě dokáže.
4. Budu své dítě vychovávat k zodpovědnosti za své chování
- Pokud dítě překročí výchovná pravidla v rodině, musí si za to nést následky.
- Pokud dítě překročí pravidla školy, neusnadním mu nesení si následků, nebudu ho ani omlouvat.
- Budu dítěti vždy připomínat, že za každé chování si neseme následky, sami jsme za ně zodpovědní.
5. Budu své dítě bezpodmínečně přijímat a mít rád
- Pokud se na dítě budu zlobit, řeknu mu, že se zlobím na něho za nevhodné jednání, ale nic to nemění na tom, že ho mám rád/a.
- Nehodnotím dítě style ..“ty jsi nešika, ty jsi hloupý,..“, ale to se ti nepovedlo, příště se ti to třeba podaří lépe.
6. Budu své dítě učit umění odmítnout
- Budu své dítě učit, že odmítnout kamaráda neznamená ztratit ho.
- Dítě by mělo vědět, že je možné odmítnout i dospělého, pokud se k němu chová divným způsobem, ubezpečím ho, že se na něj nebudu zlobit, pokud se mi svěří. A pokud se svěří, ocením jeho důvěru.
7. Budu učit své dítě sebekázni
- S ohledem na věk dítěte mu budu přidělovat povinnosti a budu trvat na jejich pravidelném plnění.
- Budu vyžadovat, aby své povinnosti dítě plnilo bez mého připomínání a kontroly.
8. Naučím své dítě pozitivnímu vidění světa
- Budu své dítě učit hledat na všem také dobré stránky.
- Budu projevovat důvěru v jeho síly, které má a může je uplatnit při překonávání obtíží.
9. Povedu dítě k aktivnímu trávení volného času
- Budu upřednostňovat takové aktivity, kde dítě musí vyvíjet vlastní aktivitu.
- Omezím sledování televize a počítačových her, zajistím přiměřené množství zájmových činností.
- Budu mít přehled o tom, co dělá ve svém volném čase.
10. Budu se zajímat o to, s kým se mé dítě kamarádí a jaké jsou jeho postoje k návykovým látkám
- Budu se zajímat o kamarády svého dítěte, jeho vztah k nim, o to, jací jsou, jak se chovají, co si mé dítě o nich myslí a jak jsou pro něj důležití.
Stres
Je označován jako zátěž, tlak, tíseň apod. Spoluutváří náš způsob života, stanovuje tempo a určuje rytmus, kterým žijeme, součástí života je najít správnou rovnováhu mezi příliš velkým a malým stresem.
Stresor je činitel, který působící stres.
Stresová reakce je odpověď organismu na stres.
Stresor a stresová reakce se hovorově nazývá konflikt, úzkost, frustrace nebo nepříjemně pociťované situace.
Stres nemusí být vždy škodlivý, může být i užitečný, může aktivovat jedince k pozitivní reakci, po které zavládne vyváženost.
Negativním stresem začneme ztrácet pocit jistoty a adekvátnost, cítíme přetížení, zoufalství, bezmoc, ztrátu. (třes rukou, tik, pocení, deprese, úzkost, nervozita…)
Na konci 60. let minulého století sestavili američtí vědci T. H. Holmes a R. H. Rahe (Šnýdrová, 2006), na základě provedených výzkumů, stupnici působnosti různých stresorů, tedy stupnici sociální přizpůsobivosti, kterou nazvali teorie společenského přizpůsobení.
Míra stresu – stupnice společenského přizpůsobení (Holmes + Rahe)
Smrt manžela, manželky 100b
Rozvod 73
Vězení 63
Smrt v rodině 63
Zranění nebo nemoc 53
Sňatek 50
Ztráta zaměstnání 47
Manželské problémy 45
Odchod do důchodu 45
Změna zdravotního stavu člena rodiny 44
Těhotenství 40
Sexuální problémy 39
Přírůstek do rodiny 39
Přizpůsobení se nové práci 39
Změna finanční situace 38
Smrt blízkého přítele 37
Změna v povolání 36
Manželské hádky 35
Velká půjčka 31
Potíže s tchýní s tchánem 29
Osobní úspěch 28
Manžel přestane nebo začne pracovat 26
Změna v životních podmínkách 25
Změna v osobních zvycích 24
Potíže se šéfem 23
Změna bydliště 20
Změna pracovní doby nebo podmínek 20
Změny ve společenském životě 18
Malá půjčka 17
Změna režimu spánku 16
Změna v rodinných vztazích 15
Změna stravy 15
Dovolená, prázdniny 13
Vánoce 12
Malé porušení zákona 11
Pokud na člověka tyto stresory působí současně, body se sčítají a při součtu bodů 150 je podle této teorie až 50 % možnost vzniku onemocnění, pocházejícího ze stresu.
Pokud zohledníme tuto stupnici dětským životním situacím, zjistíme, že i děti mohou být stresem významně ohroženi. Rodiče by měli být schopni dětem pomoci.
Důležitá je v tomto ohledu prevence.
Dětem doporučujeme:
- každodenní pohyb na čerstvém vzduchu
- pohybové aktivity – vycházky, hry v přírodě, míčové hry, jízda na kole, plavání, lyžování, bruslení, sáňkování, bobování, aj.
- pravidelné zájmové kroužky – děti nepřetěžují, ale vedou k zodpovědnosti a rozvoji mimoškolních aktivit, hledání opravdových kamarádů, pocitu prospěšnosti, seberealizaci
- každodenní hovory s rodiči – co se dětem za den podařilo – pochvala, co se nepodařilo – proč, jak napravit, povzbudit, pomoci
- manuální zaměstnání – kreslení, malování, modelování, vyrábění, pomoc na zahradě, v domácnosti
Zdroje:
http://psychologie-pedagogika.studentske.cz/2008/06/stres.html
http://nadrevo.blogspot.cz/2010/01/pracovni-vykon-stres.html