Preventivní strategie
Školní preventivní strategie ZŠ a MŠ Troubsko stanovuje základní strategii v prevenci rizikového chování žáků, stanoví hlavní cíle školy v této oblasti a popisuje metody a formy, jakými je těchto cílů dosahováno.
Primární prevence rizikového chování u žáků je zaměřena na:
A) Předcházení zejména následujícím rizikovým jevům v chování žáků:
- záškoláctví
- šikana, rasismus, xenofobie, vandalismus, kriminalita, delikvence
- užívání návykových látek (tabák, alkohol, omamné a psychotropní látky)
- onemocnění HIV/AIDS a dalšími infekčními nemocemi souvisejícími s užíváním návykových látek
- závislost na politickém a náboženském extremismu
- netolismus (virtuální drogy) a patologické hráčství (gambling)
B) Rozpozpoznání a zajištění včasné intervence zejména v případech:
- domácího násilí
- týrání a zneužívání dětí (vč. sexuálního zneužívání)
- ohrožování mravní výchovy mládeže
- poruch příjmu potravy (mentální bulimie, mentální anorexie)
Dlouhodobé cíle primární prevence na naší škole:
- Výchova žáků ke zdravému životnímu stylu
- Osvojení si pozitivního sociálního chování
- Vedení žáků k vyhraněnému negativnímu vztahu k návykovým látkám
- Vedení žáků k samostatným správným rozhodnutím a řešení problémů
- Vedení žáků k odpovědnosti za své vlastní chování
Krátkodobé cíle primární prevence na naší škole:
- Zapojení žáků do tvorby zdravého prostředí a zdravých životních podmínek
- Zapojení žáků do aktivního vytváření příznivého klimatu na škole
- Pomoc dětem při řešení jejich problémů
Nespecifická primární prevence
Do nespecifické primární prevence řadíme veškeré aktivity, které podporují zdravý životní styl, vedou k dodržování určitých společenských pravidel, zdravého rozvoje osobnosti, k umění správně se rozhodnout a řešit problémy, k odpovědnosti za sebe a své jednání a osvojování pozitivního sociálního chování.
V rámci výchovně vzdělávacího procesu žáci získávají základní vědomosti a učí se dovednostem, utvářejí si postoje.
Na 1. stupni žáci získávají následující vědomosti:
Léky jsou drogy a pomáhají nám. Léky musí být užívány podle předpisů a jsou-li zneužívány, mohou být i nebezpečné. Léky musí být ukládány na bezpečném místě. Lékařský personál podává drogy jako součást léčby. Je zakázáno vlastnit některé drogy. Alkohol a tabák jsou také drogy, přestože vlastnit je není zakázáno. Některé látky, které bývají běžně v domácnosti, mohou být nebezpečné, jsou-li zneužívány a měly by být bezpečně skladovány. Drogy mají vliv na naše zdraví a mohou změnit to, jak se cítíme. Pozitivní a negativní stránka drog. Co je míněno termíny užívat a zneužívat, závislost a návyk. Jak pracuje lidské tělo. Hodnota zdraví a nevýhody špatného zdravotního stavu a nemoci. Příklady vhodného chování, které vede k utužení zdraví, přátelství a kamarádství. Vědět, že učitelé a rodiče mohou pomoci.
Učí se dovednostem:
Jak se chránit v různých situacích, jak získat pomoc pro sebe nebo pro jiné, když je zapotřebí, jak si zachovat vlastní sebedůvěru. Učí se rozlišovat, co je poživatelné a co není. Jak pečovat o tělo.
Utvářejí si postoje:
Uvědomění si sebe sama, sebeúcta, pochopení vlastních hodnot. Přijmout dobře míněné rady od rodičů a učitelů. Uvědomovat si, že existují rozdíly mezi lidmi, že různí lidé jednají podle různých hodnot. Uvědomělý postoj k používání a skladování výrobků užívaných v domácnostech. Kladný postoj k vlastnímu tělu.
Školní preventivní strategie ZŠ a MŠ Troubvsko je podkladem pro zpracování Školního preventivního programu ZŠ na jednotlivé školní roky. Minimální preventivní program podléhá kontrole České školní inspekce, je průběžně vyhodnocován.