Školní preventivní program

 

Základní škola a mateřská škola Troubsko, Školní 11

Základní škola Troubsko nacházející se v okrese Brno-venkov je menší venkovská škola, která poskytuje vzdělání žákům 1. až 5. ročníku. Škola má dvě budovy, pět ročníků v celkem 7 třídách, vlastní školní jídelnu a počítačovou učebnu.

Škola se zaměřuje na individuální přístup ke každému žákovi, podporu rozvoje jejich schopností a dovedností a vytváření příjemného a bezpečného prostředí. Vzdělávací program klade důraz na kvalitní výuku, zapojení moderních metod a technologií, a zároveň podporuje zdravý životní styl a rozvoj vztahů mezi dětmi. Škola také spolupracuje s rodiči a širší komunitou a pořádá kulturní a sportovní akce pro žáky i veřejnost.

 

Cíl programu:

Cílem školního preventivního programu je předcházet rizikovému chování žáků a podpořit jejich zdravý psychosociální vývoj. Program se zaměřuje na posílení zdravých návyků, rozvoj sociálních dovedností a vytvoření bezpečného školního prostředí, kde je minimalizována šikana, násilí, závislosti a další rizikové faktory.

1. Východiska a cílová skupina

  • Cílovou skupinou jsou žáci školy ve věku 6–12 let, včetně jejich učitelů a rodičů.
  • Program bude realizován ve spolupráci s vedením školy, třídními učiteli, školním poradenským týmem, školním metodikem prevence a odborníky z oblasti prevence.
  • Prevence se zaměřuje na šikanu, rizikové chování v online prostředí, závislosti (tabák, alkohol, drogy), sociální dovednosti, duševní zdraví a prevenci násilí.

 

2. Hlavní oblasti prevence

2.1. Prevence šikany a kyberšikany

  • Třídní schůzky a diskuse: Každý třídní učitel pravidelně diskutuje se třídou o důležitosti respektu, spolupráce a vzájemné pomoci.
  • Schránka důvěry: Je zřízena schránka důvěry pro možnost anonymního sdělení stran žáků o případném výskytu ubližování/šikany na škole. Žáci jsou o jejím účelu a  umístění informováni třídními učiteli.
  • Prevence v hodinách informatiky: Žáci jsou v hodinách informatiky informováni o bezpečném chování na internetu, o rizicích kyberšikany a jak jí předcházet.

2.2. Rozvoj sociálních a emocionálních dovedností

  • Sociálně-komunikační aktivity: Každý měsíc jsou do výuky zařazeny aktivity zaměřené na týmovou spolupráci, empatii, naslouchání a řešení konfliktů.
  • Program „Kamarádství a spolupráce“: V rámci etické výchovy nebo prvouky učitelé vedou s dětmi aktivity zaměřené na vzájemné porozumění a respekt.
  • Třídní kruhy: Minimálně jednou měsíčně proběhne třídní kruh, kde si žáci mohou vzájemně povídat o tom, jak se ve třídě cítí, co by chtěli zlepšit, co se jim daří.

2.3. Prevence závislostí

  • Vzdělávací programy: Škola pořádá preventivní programy s odborníky zaměřené na prevenci netolismu, užívání tabáku, alkoholu a dalších drog pro 4. a 5. ročník.
  • Tematické projekty: V rámci třídních projektů se učitelé věnují tématům zdravého životního stylu, rizikům kouření, alkoholu a jiných látek.
  • Zdravotní výchova: Učitelé v předmětu prvouka nebo přírodověda zahrnou témata o zdravém stravování, pohybové aktivitě a negativních účincích drog a alkoholu.

2.4. Prevence násilí a konfliktů

  • Trénink řešení konfliktů: Učitelé vedou žáky k nenásilnému řešení konfliktů. Zařazují modelové situace, kde se děti učí komunikovat, naslouchat a respektovat ostatní.
  • Ochrana duševního zdraví: Každý žák má možnost využít služby školního poradce (výchovný poradce, speciální pedagog, školní metodik prevence), pokud se potýká s problémy ve vztazích nebo konflikty ve třídě.

 

3. Spolupráce s rodiči

  • Informační schůzky pro rodiče: Na začátku školního roku bude rodičům představen MPP, jeho cíle a plánované aktivity. Bude kladen důraz na spolupráci s rodinou při řešení problémového chování.
  • Pravidelné konzultace: Rodiče budou pravidelně informováni o chování svých dětí a budou mít možnost konzultovat s učiteli a školním metodikem prevence jakékoli obavy.

 

4. Monitorování a hodnocení programu

  • Pravidelné hodnocení: Na konci každého pololetí proběhne hodnocení programu. Budou shromážděny zpětné vazby od žáků, učitelů i rodičů.
  • Úprava programu: Na základě výsledků hodnocení bude program upravován pro další školní rok.

 

5. Zajištění odborné pomoci

  • Školní poradenský tým: V případě potřeby se žáci mohou obrátit na školního psychologa, metodika prevence nebo speciálního pedagoga, kteří jim poskytnou odbornou pomoc.
  • Spolupráce s externími organizacemi: Škola bude spolupracovat s místními organizacemi zaměřenými na prevenci šikany, závislostí a podporu duševního zdraví.

Závěr

Tento Minimální preventivní program je základem pro vytvoření bezpečného a pozitivního školního prostředí, kde se žáci cítí respektovaní, podporovaní a motivovaní k rozvoji.

 

Mgr. et Mgr. Petra Blažková, školní metodik prevence

Tabule ZŠ

14.10. Stolařina není dřina - 1.třída

15.10. Podzimní setkání s rodiči v 16,00h na víceúčelovém hřišti

21.10. Stolařina není dřina - 3A

 

 

Tabule MŠ

21. 10. Edukativně stimulační skupiny  15:30 - 16:15 h

23. 10. Divadlo Leitnerova, představení  ČEHO ŽE SE DROBEK BOJÍ - zážitková participační inscenace pro děti 3+

24. 10. Dýňování  od 16 h na zahradě MŠ 

31. 10. Helloween v MŠ

 

 

 

Školní 11, Troubsko, 664 41

datová schránka: ID rbimii3

Bankovní účet: 181574256/0300

IČ: 75023181

ZŠ a MŠ ředitelka - Mgr. Ivana Kašparová: +420 777 227 051

ZŠ - zástupce ředitelky - Mgr. Jan Januš: +420 602 334 013

ZŠ sborovna Zámecká: +420 725 362 294

ZŠ sborovna Školní: +420 733 537 658

MŠ - zástukyně ředitelky - Mgr. Kateřina Kamenická: třída Medvíďata +420 601 520 725

třída Lvíčata +420 733 538 421

třída Koťata +420 733 534 813

Školní družina: +420 797 971 790

Školní kuchyně: +420 606 069 757

ŠJ vedoucí: +420 773 678 695

Vých. poradce: +420 733 537 658