Školní preventivní program
Základní škola a mateřská škola Troubsko, Školní 11
Základní škola Troubsko nacházející se v okrese Brno-venkov je menší venkovská škola, která poskytuje vzdělání žákům 1. až 5. ročníku. Škola má dvě budovy, pět ročníků v celkem 7 třídách, vlastní školní jídelnu a počítačovou učebnu.
Škola se zaměřuje na individuální přístup ke každému žákovi, podporu rozvoje jejich schopností a dovedností a vytváření příjemného a bezpečného prostředí. Vzdělávací program klade důraz na kvalitní výuku, zapojení moderních metod a technologií, a zároveň podporuje zdravý životní styl a rozvoj vztahů mezi dětmi. Škola také spolupracuje s rodiči a širší komunitou a pořádá kulturní a sportovní akce pro žáky i veřejnost.
Cíl programu:
Cílem školního preventivního programu je předcházet rizikovému chování žáků a podpořit jejich zdravý psychosociální vývoj. Program se zaměřuje na posílení zdravých návyků, rozvoj sociálních dovedností a vytvoření bezpečného školního prostředí, kde je minimalizována šikana, násilí, závislosti a další rizikové faktory.
1. Východiska a cílová skupina
- Cílovou skupinou jsou žáci školy ve věku 6–12 let, včetně jejich učitelů a rodičů.
- Program bude realizován ve spolupráci s vedením školy, třídními učiteli, školním poradenským týmem, školním metodikem prevence a odborníky z oblasti prevence.
- Prevence se zaměřuje na šikanu, rizikové chování v online prostředí, závislosti (tabák, alkohol, drogy), sociální dovednosti, duševní zdraví a prevenci násilí.
2. Hlavní oblasti prevence
2.1. Prevence šikany a kyberšikany
- Třídní schůzky a diskuse: Každý třídní učitel pravidelně diskutuje se třídou o důležitosti respektu, spolupráce a vzájemné pomoci.
- Schránka důvěry: Je zřízena schránka důvěry pro možnost anonymního sdělení stran žáků o případném výskytu ubližování/šikany na škole. Žáci jsou o jejím účelu a umístění informováni třídními učiteli.
- Prevence v hodinách informatiky: Žáci jsou v hodinách informatiky informováni o bezpečném chování na internetu, o rizicích kyberšikany a jak jí předcházet.
2.2. Rozvoj sociálních a emocionálních dovedností
- Sociálně-komunikační aktivity: Každý měsíc jsou do výuky zařazeny aktivity zaměřené na týmovou spolupráci, empatii, naslouchání a řešení konfliktů.
- Program „Kamarádství a spolupráce“: V rámci etické výchovy nebo prvouky učitelé vedou s dětmi aktivity zaměřené na vzájemné porozumění a respekt.
- Třídní kruhy: Minimálně jednou měsíčně proběhne třídní kruh, kde si žáci mohou vzájemně povídat o tom, jak se ve třídě cítí, co by chtěli zlepšit, co se jim daří.
2.3. Prevence závislostí
- Vzdělávací programy: Škola pořádá preventivní programy s odborníky zaměřené na prevenci netolismu, užívání tabáku, alkoholu a dalších drog pro 4. a 5. ročník.
- Tematické projekty: V rámci třídních projektů se učitelé věnují tématům zdravého životního stylu, rizikům kouření, alkoholu a jiných látek.
- Zdravotní výchova: Učitelé v předmětu prvouka nebo přírodověda zahrnou témata o zdravém stravování, pohybové aktivitě a negativních účincích drog a alkoholu.
2.4. Prevence násilí a konfliktů
- Trénink řešení konfliktů: Učitelé vedou žáky k nenásilnému řešení konfliktů. Zařazují modelové situace, kde se děti učí komunikovat, naslouchat a respektovat ostatní.
- Ochrana duševního zdraví: Každý žák má možnost využít služby školního poradce (výchovný poradce, speciální pedagog, školní metodik prevence), pokud se potýká s problémy ve vztazích nebo konflikty ve třídě.
3. Spolupráce s rodiči
- Informační schůzky pro rodiče: Na začátku školního roku bude rodičům představen MPP, jeho cíle a plánované aktivity. Bude kladen důraz na spolupráci s rodinou při řešení problémového chování.
- Pravidelné konzultace: Rodiče budou pravidelně informováni o chování svých dětí a budou mít možnost konzultovat s učiteli a školním metodikem prevence jakékoli obavy.
4. Monitorování a hodnocení programu
- Pravidelné hodnocení: Na konci každého pololetí proběhne hodnocení programu. Budou shromážděny zpětné vazby od žáků, učitelů i rodičů.
- Úprava programu: Na základě výsledků hodnocení bude program upravován pro další školní rok.
5. Zajištění odborné pomoci
- Školní poradenský tým: V případě potřeby se žáci mohou obrátit na školního psychologa, metodika prevence nebo speciálního pedagoga, kteří jim poskytnou odbornou pomoc.
- Spolupráce s externími organizacemi: Škola bude spolupracovat s místními organizacemi zaměřenými na prevenci šikany, závislostí a podporu duševního zdraví.
Závěr
Tento Minimální preventivní program je základem pro vytvoření bezpečného a pozitivního školního prostředí, kde se žáci cítí respektovaní, podporovaní a motivovaní k rozvoji.
Mgr. et Mgr. Petra Blažková, školní metodik prevence